Narty – jak wybrać?


Bieg Piastów
Narty – sprzęt niezbędny do uprawiania narciarstwa biegowego

Gdzie będziecie biegać?

CO KUPIĆ ?

Aby odpowiedzieć na to pytanie musicie zadać sobie najpierw kilka pytań.

1. Gdzie będziecie biegać? i jak często ?

Jeżeli planujecie tylko włóczęgi po lesie, to zastanówcie się nad nartami śladowymi – szersze i solidniejsze,
także buty bardziej zabezpieczają nogi.

Biegówki są węższe i szybciej zapadają się pod pierwszą warstwą zmrożonego śniegu a wtedy warstwa
lodu „tnie” buty [żaden tego długo nie wytrzyma]; natomiast przy zjeździe można zaryć w nawet znikomą zaspę …

Na tereny nizinne przy założeniu, że wybieracie nieprzetarte trasy dobra jest narta lekko okantowana, co poprawia
skuteczność prowadzenia narty i hamowania pługiem przy przemrożonym/zalodzonym podłożu.

Szerokość ciut większa od typowej.
Problemy mogą powstać przy silniejszym zaśnieżeniu.
Taka narta mocno się zapada. Narta klasyczna tego wszystkiego nie ma.

Modele amatorskie mają łuskę, profesjonalne są odpowiednio smarowane.

Przy przygotowanych trasach bieganie na lekkim sprzęcie jest świetnym przeżyciem.
Dodatkowo kiedy narta jest profesjonalnie wysmarowana do warunków to poezja !
Jakim stylem będziesz biegać?

2.Jakim stylem będziesz biegać ?

„łyżwa” – pięknie wygląda na relacjach z zawodów ale jest możliwa
tylko na przygotowanych, równych trasach

/niestety ilość takich miejsc w Polsce można policzyć na palcach …/

„klasyk” – tym stylem możesz biegać w każdych warunkach nawet w kopnym śniegu.

3. Ile możesz przeznaczyć na to pieniędzy ?

Na komplet nowych nart i butów wystarczy już niecałe 600 zł

Używany komplet kupisz na giełdzie poniżej 200 zł

Generalnie buty warto kupić nowe natomiast narty można kupić z drugiej ręki
i z czasem dobrać np. 2 pary do różnych warunków / miejsc.

Sprawdź ofertę sprzętu narciarskiego na aukcjach!
Narty, wiązania i buty
NARTY

Narty, wiązania i buty tworzą jeden system.

Zatem – jeśli do nart są już przymocowane wiązania, to będą do nich pasowały
tylko buty tego samego typu.
Na rynku dostępnych jest wiele systemów wiązań.
Najbardziej rozpowszechnione są systemy NORDIC 75 i NORDIC 55.

Narta turystyczna, czasem nazywana śladową, lub cross country ma od spodu łuskę,
by poprawić odbicie i ułatwić
podchodzenie, a w modelach bardziej turystycznych okantowaną krawędź.

Długość tej krawędzi jest różna: od odcinka w rejonie wiązania, po 70% dł narty, aż po całkowite okantowanie.

Oczywiście okantowanie narty ma wpływ na jej masę. Co do szerokości jest różnie.

Występują modele z kantami o szerokości niewiele powiększonej w stosunku do „klasycznej narty”,
są szerokie bardziej dostosowane do poruszania się w nie przetartym terenie.
Oznaczenia nart
Oznaczenia nart

Spotyka się liczbowe oznaczenia twardości według zasady: im twardsze, tym wyższy numer.

Stosowane są też oznakowania literowe: „S” (soft) – miękkie; „M” (medium) – średnie; „H” (hard) – twarde.

Narty biegowe podzielono na cztery grupy, według kryterium ich zastosowania:

S – narty wyczynowe;
A – narty sportowe;

L – narty turystyczne, śladowe;

I – narty o specjalnym przeznaczeniu.

Narty do uprawiania techniki łyżwowej są twardsze i posiadają wzmocnione krawędzie.

Oznaczone są zwykle napisem „skating”.

Bardziej elastyczne narty klasyczne poznamy po hasłach „classic” lub „diagonal”.

Oznaczenia te dotyczą jednak tylko nart wyczynowych i sportowych.

DOBÓR DŁUGOŚCI NART BIEGOWYCH
Styl klasyczny: Narty powinny sięgać do początku nasady kciuka ,przy wyciągniętej do góry ręce .

Dopuszczalna różnica(-5 cm) dla wyczynu oraz nie mniej niż 10 cm powyżej wzrostu dla początkujących.
Styl dowolny – skating : Stosuje się narty o długości 10- 15 cm powyżej wzrostu.
Dopuszczalne odchylenie na minus do 5 cm w zależności od budowy i stopnia wytrenowania narciarza.
Przy doborze długości nart należy uwzględnić wagę narciarza korzytając z tabel odpowiednich dla
danej narty.

wg zasady:

długość nart = wysokość narciarza + 1/2 ciężaru ciała – (8-12) cm

Na przykład przy wzroście 175 cm i wadze 70 kg otrzymujemy:

175 + 35 – (8-12) = 198-202 cm

SMAROWANIE NART

Oczywiście najlepiej powierzyć profesjonalnym serwisom

Narty biegowe do klasyka (tzn nie łyżwą) smaruje się dwojako:

1) pod wiązanie mniej więcej na długości buta nakłada się smar „hamujący” –
ma za zadanie umożliwienie wybicia się przy robieniu kroku

2) na reszcie narty nakłada się smar „przyspieszający” –
/jak nie ma profesjonalnego to po amatorsku można zastąpić świeczką/.

Więcej o smarowaniu:
Porady serwisowe Agal Sport


Porady Magazyn Ski


RANGER SURVIVAL CLUB

WIĄZANIA, BUTY

Najbardziej rozpowszechniony jest system wiązań SNS salomon-a – do tego systemu zdobędziesz na pewno i buty…

Można spotkać tez uważane za lepsze wiązania firmy Rotefella

Jest też /z drugiej ręki/ sporo bardzo taniego i nie tak znów złego starego system N75 „na kaczy dziób”.

NN50
NN75

Buty – oczywiście tylko nowe, dla siebie, firm mnóstwo, obecnie można spotkać często całkiem przyzwoite i
niezbyt drogie Alpiny /Słowenia/.

Buty do biegania poza trasami generalnie im wyższe, tym lepsze, dobrze, żeby miały plastikowe usztywnienie kostki
– no i oczywiście powinny pasować do wiązań -;)
Buty turystyczne w modelach najcięższych przypominają skórzany but trekingowy mocowany do narty,
dodatkowo docieplony np. Thinsulatem. Jest gama modeli pośrednich z dociepleniem,
lżejszych b. przypominających biegowe.

Modele biegowe klasyczne i do techniki łyżwowej – te sztywne .
Nowe buty dobrze jest rozchodzić /w domu/ przed wyjściem na narty.

KIJKI

Należy zwróć uwagę na :

1) budowę rączki – niby detal ale warto porównać który lepiej na odpowiada

2) pasek na nadgarstek – nie powinien się luzować

3) końcówki – typowe kijki biegowe mają małe talerzyki
do biegania w lesie i poza przygotowanymi trasami powinny być jak największe…

4) wysokość kijka musimy dopasować mniej więcej do naszego barku

/do „łyżwy” używa się jeszcze dłuższych/

GDY JUŻ KUPIŁEŚ SPRZĘT :

Jeśli nigdy nie jeździłeś na biegówkach, zacznij od prostej jednodniowej wycieczki,
najlepiej po przygotowanej trasie.
Zacznij od stylu klasycznego, później możesz popróbować łyżwowego.
Następnie spróbuj dłuższej trasy, a potem możesz wybrać się na kilkudniowy off-road!


Zapraszamy do przysyłania opinii nt. sprzętu
Piszcie na czym biegacie, pomoże innym w dokonaniu wyboru przy zakupie !

Prosimy o komentarze i opinie !


Napisz do nas teraz !



Narty biegowe – Jak To Jest Zrobione?
Wstępniak do tematu o nartach biegowych